tisdag 27 december 2016

Fyren mellan haven av M.L. Stedman


Hm, vet inte riktigt vad jag tycker om boken om jag ska vara ärlig. Jag har inte hört något om den förutom att den nu går på bio. Den utspelar sig från 1918 och framåt. Jag tycker om miljön ute på den ensamma ön med fyren där det inte finns någon kontakt med någon förutom när båten med mat och post kommer var tredje månad. Hur man kan välja ett sådant jobb som fyrvaktare där man är så ensam. Man måste nog vara en speciell person för att klara det.
Sedan flyter en båt i land på ön med en död man och ett levande spädbarn. Det är nog där som jag blir splittrad över valen som tas.
Slutet blir känslosamt och jag är förvånad hur det griper tag i mig. Slutet väcker känslor som inte har funnits där tidigare under läsningen. Jag blir berörd. Men fortfarande vet jag inte vad jag känner för boken.

Det barnlösa paret Tom och Isabel Sherbourne tar anställning som fyrvaktare på en ensligt belägen ö en dagsresa från den australiensiska kusten. En morgon spolas en båt upp på stranden, där fyrvaktarparet finner ett levande spädbarn. De beslutar sig för att behålla flickan. Först när de återvänder till fastlandet inser paret vidden av sitt beslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar