söndag 28 augusti 2016

Tisdagsklubben av Anna Fredriksson


Det här är första boken jag läser av Anna Fredriksson. Och jag tycker om boken mycket. Dels för att det är mycket mat i boken då Karin går en asiatisk matlagningskurs. Sen gillar jag boken för att det handlar om relationer. Men här är det lite tungt att läsa för Karin och Sten har varit gifta länge och har ett barn och barnbarn. De är lyckliga och har ett härligt umgänge men så drabbas Sten av en stroke och livet blir helt annat efter det. Det är ledsamt när sådant händer och hela familjen drabbas på olika sätt och man hanterar det på olika sätt. Jag blir berörd.
Så Anna Fredriksson har skrivit det med inlevelse och jag kan ta på känslorna i boken.
Även om det är mycket ledsamt i boken så är den ändå mysig och varm och man får följa med på matlagningskursen varje tisdag och man blir sugen på mat :)
Jag kommer absolut läsa mer av Anna Fredriksson och förhoppningsvis gillar jag flera av hennes böcker.

Karin tänker inte efter så noga när hon anmäler sig till kvällskursen i asiatisk matlagning varannan tisdag. Hon vet bara att hon behöver bryta den oro och ensamhet som uppstått efter maken Stens stroke. Även om han verkar ha klarat sig utan några fysiska skador är allt förändrat. Han har blivit sluten, vresig och likgiltig inför framtiden.

Matlagningskursen leds av Henrik, en passionerad och framgångsrik kock, och blir ett andningshål för Karin. Hon lär känna den livsbejakande Monika och de två börjar kalla sig Tisdagsklubben. Karin inser mer och mer att hennes liv inte alls har passerat något bäst före-datum. Monika får saker att hända och förmedlar nya sätt att se på världen och tillvaron. Ingenting är som förut i Karins liv och hon börjar ifrågasätta det hon tidigare trott var sant. Ska hon våga bejaka sina innersta önskningar och sätta sin trygga tillvaro på spel? Eller ska hon acceptera att alla drömmar inte slår in, särskilt inte efter sextio, och i stället vara nöjd med det hon faktiskt har?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar