söndag 31 juli 2016

Kråkflickan av Eriksson & Axlander Sundquist


Efter några år så har jag även tagit tag i denna serie. Vet att den var stor och omtalad och jag har hört att den är obehaglig och hemsk. Sett att flera har läst den på senare tid och då blev jag intresserad då jag har hört mycket bra om den.
Men jag måste nog säga att mina förväntningar var höga så jag är nog lite besviken. Jag hade hoppats på att den skulle vara otäckt och jobbigt men jag tycker inte det. Jag dras till psykologiska deckare och detta är en sån men inte tillräckligt jobbig för mig. Jag vill att det ska krypa inom mig men det är tyvärr inte många böcker som uppnår det.
Men boken var bra och jag ska absolut läsa de andra böckerna i serien. Det var mycket som jag inte vänta mig när jag läste boken och fick ett en annan vändning mot slutet.
Jag måste sluta ha förväntningar på böcker för det är då de är som bäst.

Psykoterapeuten Sofia Zetterlund utreder två klienter: Samuel Bai, barnsoldat från Sierra Leone och Victoria Bergman, en kvinna mitt i livet, bärande på ett stort, oläkt sår från barndomen. Två olika människor med samma problematik: de visar båda tecken på multipla personligheter.

Samtidigt hittas en ung pojke död i ett buskage. Kroppen är svårt sargad. Han är av utländsk härkomst och ärendet får låg prioritet då pojken saknar historia.
Kriminalkommissarie Jeanette Kihlberg och terapeuten Sofia ställs inför samma fråga: hur mycket lidande kan en människa utsätta andra för innan hon själv upphör att vara människa och blir ett monster?

När de två kvinnliga utredarna dras alltmer till varandra kommer svekets krafter att hota även äppelträdsidyllen i Gamla Enskede.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar