måndag 29 april 2013

Ond bråd död i Venedig av Donna Leon


Jag har sett Donna Leons böcker i bokhandeln och flera gånger tänkt att jag vill läsa dem. När jag skulle beställa lite nya böcker så kom jag och tänka på hennes böcker och tog reda på i vilken ordning de går i. Så jag inhandla mig första och andra boken att börja med.
Jag tycker mycket om att boken utspelar sig i Italien och Venedig. En ny plats och miljö.
Vi får bekanta oss med kommissarie Brunetti som jag snabbt kommer att tycka bra om.
Här får vi även komma nära italienarna i form av familjen och den goda maten som får mycket uppmärksamhet för att vara en deckare och det är ett stort plus för mig :)
I boken sker ett lite ovanligt mord och det är svårt att lista ut hur det ligger till. Jag försöker som alltid hitta lösningen men denna gång var det svårt och jag kunde inte lista ut hur det låg till :)

I de lugnaste vatten? Vid första anblick kan Venedig verka som en lugn och fridfull stad och med sitt romantiska skimmer lockar den till sig turister från hela världen. Men nytillträdde poliskommissarien Guido Brunetti blir snart varse att fula fiskar lurar under den vackra ytan. Mitt under en operaföreställning hittas nämligen dirigenten Helmut Wellauer död - förgiftad med cyanid. Under mordutredningens gång förvrängs bilden av den hyllade mannen till ett skrämmande porträtt av ondska, hämnd och begär. Och frågan är inte längre vem som kan ha önskat livet ur dirigenten, utan snarare vem som inte gjorde det?

2 kommentarer:

  1. Var länge sedan jag läste något av Donna Leon. Blev sugen!!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt! Jag ska snart ta och lästa nästa bok. Gillade första boken.

    SvaraRadera